Gå till huvudinnehållet

FAQ

Här samlar vi svar på de vanligaste frågorna. Denna sektion är ett levande dokument och vi fyller på med nya frågor och svar kontinuerligt.

Vilka är Dalateaterns öppettider?

Dalateatern öppnar upp portarna en timme före föreställning.

Vi har telefontid 10-12 på helgfria tisdagar och torsdagar.

Vad är Relaxed Performance?

På Dalateatern skapar vi en trygg och inkluderande teaterupplevelse. En föreställning märkt ”Relaxed Performance” är samma föreställning men med omsorgsfulla anpassningar för att alla ska känna sig välkomna.  

Vad kan det innebära konkret? 

– Teknik och atmosfär: Vi dämpar ljudnivåer och tonar ner starka ljuseffekter. Salongen hålls ljusare, och vi undviker plötslig mörkläggning och överraskande ljudmoment. 

– Publikmiljö: Du får röra dig, låta, småprata, gå ut eller in när du vill – det finns full förståelse för att du kan behöva pauser eller rörelse. 

– Lugn zon: I foajén finns en avkopplande yta där du kan ta en paus om behov uppstår. 

– Förberedelser: Du får tillgång till visuellt förberedande material eller en kort introduktion som visar vad du kan förvänta dig – både av handling och av miljön. 

– Utrymme och tid: Vi välkomnar färre personer till varje föreställning, så att du kan sitta mer luftigt och i lugn och ro. Du är gärna välkommen att komma tidigt eller stanna en stund extra efter föreställningen för att hinna landa. 

Vår ambition: Fundamentet i vår Relaxed Performance är inkludering. Vi vill att teater ska vara för alla oavsett behov, bakgrund eller tidigare erfarenheter.

Jag ska besöka Dalateatern för första gången. Vad ska jag tänka på?

Vi rekommenderar att du läser igenom sidan ”inför ditt besök”.

Jag sitter i rullstol. Hur gör jag för att boka biljetter?

Rullstolsplatser är tydligt märkta i biljettsystemet vid numrerade evenemang. Du bokar biljett som vanligt, men väljer en plats märkt med rullstolssymbol (eller liknande). Vid onumrerade evenemang bokar du en onumrerad biljett och blir hänvisad till rullstolsplats i salongen.

Ledsagare går gratis på alla föreställningarna men måste betala för maten på Kultursoppan. Biljetter bokas enklast själv via Nortic alternativt via info@dalateatern.se eller 023 777 600 (telefontid 9-11 tisdagar och torsdagar)

Jag är ledsagare. Hur går jag tillväga för att boka biljetter?

Ledsagare går gratis på alla föreställningarna (mot uppvisande av ledsagarbevis). Ingår mat behöver ledsagaren betala för den, vid t.ex. en kultursoppa. Ledsagare finns som biljettkategori och bokas gratis tillsammans med en annan biljettyp. Biljetter bokas enklast själv via Nortic alternativt via info@dalateatern.se eller 023-777 600 (telefontid 10-12 helgfria tisdagar och torsdagar)

När har ni insläpp?

Vi släpper in publiken cirka 15 minuter före föreställning.

Har Dalateatern en fysisk biljettkassa?

Ja, i samband med föreställningar som Dalateatern säljer biljetter till har vi alltid fysisk biljettkassa. Här kan du köpa biljetter till alla våra föreställningar. Den öppnas 1 timme före föreställningen startar.

Hur bokar jag biljetter?

Biljetter köper du enklast via vår webbutik. Detta gäller samtliga Dalateaterns föreställningar i Falun eller på turné i Dalarna. Det finns även lokala försäljningsställen.

Du kan köpa eventuellt överblivna biljetter i biljettkassan under en timme före respektive föreställnings början.

Du får gärna kontakta oss för mer information på info@dalateatern.se eller 023-777 600. Våra telefontider: kl. 10-12 på helgfria tisdagar och torsdagar, samt 1 timme före varje föreställning.

Säg till att du har rullstol när du bokar din biljett, så ordnar vi plats i salongen åt dig.

Avbokning av biljetter utan försäkring

Enligt distansavtalslagen gäller ingen ångerrätt vid köp av biljetter till evenemang. Det innebär att köpet är bindande och att det tyvärr inte är möjligt att avboka eller få pengarna tillbaka.

Du kan däremot ge bort biljetterna till någon annan eftersom de inte är personliga.

Avbokning av biljetter med försäkring

Avbeställningsförsäkring kan bokas i samband med biljettköp och skyddar dig som kund vid olycksfall eller sjukdom som medför att du inte rimligen kan delta i evenemanget. Obs, försäkringen administreras av Nortic (och inte Dalateatern) och mer info om hur du går tillväga för att avboka biljetter med försäkring finns här.

Biljetthantering via Nortic

Biljettsystemet Dalateatern använder heter Nortic och allt som rör biljetthantering går att läsa här.

Vad innebär Scenpass?

Som Scenpassinnehavare stödjer du din orts kulturliv och blir samtidigt förmånsgäst på en mängd teatrar i hela Sverige, bl.a. Dalateatern. Läs mer på https://www.riksteatern.se/medlem/

Har ni rabatter för pensionärer och ungdomar?

Vi erbjuder i nästan alla fall rabatt för pensionärer och ungdom/studerande t.o.m. 25 år. Dessa biljettkategorier finns vid biljettbokningen.

Har ni presentkort?

Absolut! De säljs i vår webbshop. Vi har presentkort i fasta valörer som överensstämmer med ordinarie priser. I bokningen går det att lägga till olika valörer för att uppnå ett visst belopp.

Jag har allergier/överkänslighet. Hur meddelar jag den?

Allergier och specialkost meddelas i ledet före betalning vid bokning av biljetter. Du får upp ett kundmeddelande där du enkelt meddelar oss dina önskemål. Vi gör allt för att uppfylla önskemålen och kontaktar dig vid behov.