Inför besöket

Dalateaterns lokaler finns i Falun men vårt uppdrag är att nå ut med våra produktioner i hela Dalarnas län. Ibland spelar vi här på teatern och vår unga publik kommer med buss för att besöka oss. Ibland besöker vi skolorna och spelar i klassrummet, i gymnastiksalen, i aulan, på den lokala teatern eller i kulturhuset.

PRATA OM TEATER

Ska du och dina elever besöka teatern för att se en föreställning?

Vissa har aldrig varit på teater, vissa är väldigt teater-vana och kanske själva går på teaterskola på fritiden. Hur som helst kan det vara en god idé att förbereda sig genom att prata om teater. Här hittar ni några övningar ni kan göra för att få igång tankarna och samtalet kring ert kommande teater-besök. Det finns inga rätt eller fel! Syftet är att väcka nyfikenhet och på ett prestigelöst och lustfyllt sätt undersöka teaterns värld tillsammans med sina klasskompisar.

Använd de övningar du tycker passar bra för just dina elever och era förutsättningar. Det finns olika utförande-alternativ efter varje övningsbeskrivning så att du som lärare kan anpassa övningen utefter din grupp. Du hittar även en teaterordlista med ett urval av teaterord som ni kan titta närmre på eller använda för att söka svar på eventuella frågor som dyker upp under arbetet.

Samtalshandledningar för respektive uppsättning hittar du på vår hemsida

www.dalateatern.se/samtalshandlednignar

Där hittar ni övningar för att arbeta med tematiken i våra barn- och unga-produktioner.

Har ni andra funderingar kring Dalateatern Barn & Unga? Tveka inte att höra av er:

Malin Byman
Dramapedagog Dalateatern
malin.byman@dalateatern.se
023-777 621

 

Berätta om Dalateatern- er egen teater!

Dalateatern- Länsteatern i Dalarna har funnits sedan 1975.

Dalateatern har ett uppdrag att spela teater för hela Dalarnas län. Vi är er teater!

Vi gör oftast två produktioner/pjäser per år. En barn- och ungdomspjäs som spelas dagtid, ibland kvällstid på exempelvis skollov. En produktion/pjäs per år som spelas för offentligheten på kvällar, mer riktad till en äldre, vuxen publik.

Vårt teaterhus finns i Falun, men vi turnerar och spelar på många andra platser i hela Dalarna. Då tar vi med oss all scenografi och bygger upp scenen på den plats där vi ska spela. Dalateatern har en fast anställd dramapedagog som vår skolpublik får möta före- och eller efter föreställningen för att fördjupa teaterupplevelsen genom att själva få arbeta med och fundera kring pjäsens tematik. Här får publiken själva vara aktiva och deras tankar är det som är viktigt och det som ska få ta plats.

De skådespelare som arbetar på Dalateatern har oftast en konstnärlig högskoleutbildning. På teatern arbetar även kostymmästare, rekvisitör, maskör, producent, kommunikationsansvarig, sufflör, regissör, belysningsmästare och många, många fler. Det är många olika kunskaper som behövs för att driva en teater.

I mån om tid genomför vi även en hel del andra projekt utöver våra teaterproduktioner. Läs mer om oss på vår hemsida: www.dalateatern.se

ÖVNINGAR

Ett-ords-runda

Vad är teater? Alla sitter i ring på stolar, var och en säger ett ord de tänker på när de hör ordet teater. Det ska vara ord som inte är värderande. Exempelvis ord som handlar om vad som exempelvis finns på en teater, vad man kan göra på en teater, vilka som arbetar där osv. Alltså inte ord som kul, tråkigt osv som är värderande.

Alternativ 1

Skriv på lappar, lägg i en ask. Läraren läser upp alla ord.

Alternativ 2

Prata två och två och bestäm ett ord gemensamt som sedan berättas för hela gruppen.

Alternativ 3

Brainstorma fritt, skriv upp på tavlan vad som sägs av eleverna.

Dyker det upp några frågor kan ni söka efter svaret tillsammans i exempelvis teaterordlistan, eller ta med frågorna till oss på teatern när ni kommer hit.

 

Att vara publik

Du kan vara publik på en mängd olika platser och på en mängd olika sätt. Beroende på var du är publik någonstans finns det olika förhållningsregler.

Instruktion

Dela in klassen i 2 lika stora grupper. Grupp A och Grupp B.

Grupp A får i uppgift att gemensamt, och utan att Grupp B hör dem, komma på ett evenemang där man kan vara publik. De skall sedan gemensamt, i tystnad, gestalta hur den här publiken kan se ut när de tar del av detta evenemang.

Grupp B har en gissning kring vilket evenemang Grupp A är publik till skall de, i tystnad, gestalta det de tror att Grupp A tittar och eller lyssnar på/deltar i.

Anser Grupp A att Grupp B har gissat rätt så börjar de också lägga till ljud till sin publik-gestaltning. Och då lägger även Grupp B till ljud till sin gestaltning.

 

Exempel

  • Grupp A bestämmer sig för att de är på en

De gestaltar detta genom att stå och digga till musik, slänga med håret `headbanga`. Utan ljud! Bara mimiskt.

  • Grupp B tror att det är just en rockkonsert som Grupp A är publik till. Då börjar de gestalta rockbandet på scenen, utan ljud! Bara mimiskt!
  • Om Grupp A upplever att Grupp B gissat rätt börjar de kanske tjoa och sjunga med osv.
  • Då börjar Grupp B sjunga och låta som t. ex instrumenten

Byt sedan så att Grupp B får komma på ett evenemang de skall vara publik till och Grupp A får gissa.

Följdfrågor

  • Vad finns det för likheter / skillnader på att vara publik….

Fotbollsmatch/Teater?

Exempel:

Likheter- Både fotbollsspelarna och skådespelarna kan höra sin publik.

Skillnader- Publiken behöver inte kunna höra vad fotbollsspelarna säger men de behöver kunna höra vad skådespelarna säger.

Film/Teater?

Exempel

Likheter – Både i filmen och på teatern spelar skådespelarna upp berättelsen. Skillnader – Film kan pausas och spolas tillbaka och den är likadan varje gång. På teatern ser varje föreställning olika ut för det sker live och det är olika personer i publiken varje dag som reagerar olika på det som händer i pjäsen som också kan påverka föreställningen.

Alternativ 1

Hitta bilder på olika publikgrupper, låt gruppen gissa vad de är publik till. Se till så att själva evenemanget finns med i bilden också. Så du bara kan täcka över det och sen visa hela bilden för klassen efter att de gissat.

Alternativ 2

Gör enbart en brainstorming kring vilka olika typer av evenemang det finns där man kan vara publik. Samtala sedan kring vilka skillnader och likheter det finns dem emellan. Helgrupp eller två och två.

 

 

PRAKTISKA SAKER ATT TÄNKA PÅ NÄR DU BESÖKER TEATERN

Förbered er på det praktiska genom att gå igenom följande punkter. Alla blir lugnare av att få veta tider och förhållningsregler i förväg. Du ger också eleverna större chans att få ”lyckas” om du förbereder dem innan.

  1. Vilken tid börjar föreställningen?

Kom i god tid så ni hinner hänga av er ytterkläder, gå på toaletten och landa lite innan ni ska gå in till salongen. Det finns ofta saker att titta på i foajén konstverk, fotografier som kanske hör till föreställningen. Ge gärna eleverna en samlingstid som är minst 10 min innan angiven föreställningsstart.

  1. På grund av brandsäkerhet behöver vår publik hänga av sig ytterkläder och stora väskor innan de går in i salongen. Plocka ur dina värdesaker ur fickor och väskor.
  2. Hur lång är föreställningen?

Ta reda på hur lång tid ni skall vara på teatern, är det två akter med en paus emellan? Hur lång är pausen?

  1. Se till att ha lite tid efter föreställningen så att ni inte behöver känna er stressade. Ni skall hinna hämta jackor, gå på toaletten, eventuellt prata med skådespelarna och teknikerna.
  2. Ta gärna med matsäck att äta vid eventuell paus. Ta med kall mat, sallad eller liknande, då vi ej kan erbjuda uppvärmning av mat. Tänk på att ingen mat eller dryck får förtäras inne i teatersalongen. Den avsedda matplatsen lämnas så som den hittades, d.v.s hel och ren.
  3.  Att fota, filma eller att använda mobilen under föreställningen är strängt förbjudet! De ska vara helt avstängda alternativt på flygplansläge. Att plocka upp sin mobil under                pågående föreställningen stör inte bara dem som sitter bredvid eller bakom dig i publiken utan framförallt skådespelarna som står på scenen och teknikerna som sköter ljud och ljus, det kan även störa tekniken som används.
  4. Att skratta och reagera på olika sätt på det som händer i föreställningen är helt ok! Vi tycker om att få höra hur vår publik tar emot det vi berättar! Men lämna gärna andra samtal utanför teatersalongen. Skådespelarna kan höra er från scenen.
  5. Ta en extra titt innan ni lämnar teatern så ni inte glömt något!
  6. Gilla oss gärna på sociala medier och ta del av vår verksamhet.

Har ni frågor gällande er bokning till någon föreställning? Ta kontakt med;

Mats Höjer, producent  mats.hojer@dalateatern.se

Har ni frågor gällande samtalshandledningar, för- eller efterarbeten? Ta kontakt med;

Malin Byman, dramapedagog malin.byman@dalateatern.se