ÖDESMÄRKT

Det är dags för publiken att möta Ödesmärkt!

Den pojke som Anders räddat från rännstenen i Paris håller nu på att växa upp till en ung man. Anders har vigt sitt liv åt att Daniel ska lära sig svenska och arbeta vid orkestern. Men när systerdottern och den unge fransosen fattar tycke för varandra börjar svartsjukan gro på den idylliska gården. Är Anders goda handling verkligen altruistisk, eller har något mer än faderskänslor för den unge Daniel börjat värka i honom? 

Ödesmärkt skrevs för hundra år sedan men har aldrig spelats på en svensk institutionsteater. När den gavs ut 1923 beskrevs den som ”skandalös” och ”pervers” och detta stycke svensk queerhistoria föll i glömska. Språket, rollfigurerna och tematiken i Ödesmärkt går att jämföra med August Strindbergs moderna och vågade dramer. Inte konstigt att Karin, dotter till August, också skrev dramatik som ansågs för radikal för sin tid. Tyvärr också typiskt att hon som kvinnlig dramatiker förbisågs och hamnade i sin faders skugga. Det är äntligen dags att rikta blickarna mot Karin Smirnoff.