Vasa

Vasa återkommer på repertoaren våren 2022!

2020–2021 är det 500 år sedan Gustav Vasa flydde undan dansk fångenskap och begav sig till Dalarna för att, efter Stockholms blodbad, försöka få dalkarlarnas hjälp. Gustav Vasa blir en av flera upprorsledare i det krig som befriade Sverige från förtrycket av Danmarks ”Kristian Tyrann” och därmed skapade självständighet från Kalmarunionen. Gustav Vasa blev kung över Sverige 1523–1560 och anses vara den som grundade den moderna nationalstaten Sverige.
Gustav Vasa är en uppsättning, fritt efter Strindbergs text, med sex skådespelare som dansar, sjunger och navigerar sig genom demokrati- och strukturbegrepp. Hur ser världens behov av landsfäder ut idag? Vilken typ av maktstyre föredrar vi och vilka beteenden och medel rättfärdigar vi för att åtnjuta den ”frihet” som står så högt i kurs i vår tid?

 

Anna Pettersson är regissör, skådespelare och teaterchef för Strindbergs Intima Teater i Stockholm. Hon är även doktorand inom konstnärlig forskning på Stockholms konstnärliga högskola. Som skådespelare har hon medverkat i en rad teateruppsättningar på bland annat Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten, samt i ett flertal TV-produktioner och lång- och kortfilmer. Som regissör har Anna Pettersson tidigare satt upp bland annat Tjechovs Måsen och Molières Misantropen på Malmö Stadsteater, Ibsens Vildanden och Hedda Gabler på Dramaten och Bernardas hus på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Hon har tilldelats Svenska Teaterkritikers pris, Dagens Nyheters Kulturpris samt TCO:s kulturpris för sin uppsättning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater.

Här kan du lyssna på förhandsreportagen på P4

 

Lysande recensioner!
”Så har du aldrig sett Gustav Vasa…” Läs hela Dalarnas Tidningars recension
”Det svänger om Vasa… ” Läs hela Dalademokratens recension

Caroline Edman recenserar Vasa i Eftermiddag i P4 Dalarna fre 30/10, ca 99:35-105:09 in i programmet
Lyssna på hela recensionen

”Det här är så himla fint”
”En lek med både roller och ord”
”Anna Granquist … helt fantastisk komisk talang.”
”En väldigt fin föreställning.”
”Väl värd fyra teatermasker.”