FLY

VASLAV NIJINSKY - EN DANSIKON

18 APRIL 19.00, KULTURHUSET tio14

1900-talets början, en paradvåning i Paris. Skratten ekar mellan väggarna medan vinet flödar och mat i överflöd skickas över bordet. Plötsligt ebbar sorlet ut, gästerna vänder upp blicken, värden har gjort entré, i dörröppningen står Vaslav Nijinsky – guds dansare.

I Sidney Leonis föreställning FLY får vi möta den legendariska danskoreografen Vaslav Nijinsky. Vi följer hans karriär med ryska baletten, hans familjeförhållanden och hans idoga dagboksskrivande. Nedplitade texter som vittnar om en begynnande psykos, vilken inom snar framtid ska övergå i schizofreni.

I en kombination av film och dans flätas ett historiskt epos samman som tar oss med på en resa genom tid och rum. Här sammansmälter fakta med fantasi, och konstnärer – både levande och döda – samlas för att påminna mänskligheten om vad de behöver mest av allt: Kärlek.

SYDNEY LEONI

Sidney Leoni är koreograf, dansare och filmare utbildad vid såväl Toulon Opera som Sophia Antipolis University och DOCH Stockholm. Med både Frankrike, Belgien och Sverige som bas arbetar han multidisciplinärt mellan scen och filmprojekt.

Leonis verk leker med fiktion och verklighet, vilket i FLY uppviglar till eftertanke och suddar ut gränsen mellan dans och filmkonst.

Om Vaslav Nijinsky

Den mest framstående dansaren som någonsin levt, ett epitet många vill tillskriva Vaslav Nijinsky.

Född i Kiev 1889 som andra barnet i en skara på tre till kringresande polska dansare.Han utbildades vid Mariinskijteaterns kejserliga balettskola i Sankt Petersburg och blev sedan anställd i kompaniet Ballet Russes. Vaslav Nijinsky uppmärksammades för sin kraftfulla och samtidigt graciösa teknik. Han ansågs ha en ovanligt inlevelserik förmåga till rolltolkning. Nijinsky ville ständigt utvecklas, han började intressera sig för eget skapande. Det dröjde inte länge innan hans koreografier väckte stor uppståndelse. Verken En fauns eftermiddag och Våroffer var förvisso nytänkande, men ledde till skandal. Våld utbröt i publiken då föreställningarna ansågs ha överskridit gränserna för både traditionell balett och anständighet.

Vaslavs sista framträdande ägde rum vid en privat bjudning i Sankt Moritz 1919. Under vistelsen där skrev han en detaljerad dagbok som skulle avslöja hans psykiska ohälsa. Han diagnosticerades med schizofreni och tvångsintogs på det statliga hospitalet i Zürich. Därefter omhändertogs han periodvis i hemmet och på privata vårdhem under resten av sitt liv.